Ciekawostki Zielonego Świata ZIELONE NEWSY

Rosną ceny domów w pobliżu punktów sprzedaży marihuany

Rosną ceny domów w pobliżu punktów sprzedaży marihuany

Z obserwacji ekspertów od rynku nieruchomości wynika, że rosną ceny domów w pobliżu punktów sprzedaży marihuany. Kiedy punkt dystrybuujący konopie otwiera się w danej lokalizacji, według ostatnich badań, ma to bezpośredni wpływ na ceny mieszkań i czynsz najmu w okolicy.

Ceny za metr kwadratowy dla nowych domów zwiększają się średnio o 7,7 procent, jeśli znajdują się w odległości jednej mili od nowego punktu sprzedaży.

Odległość

Badanie opublikowane w czasopiśmie „Contemporary Economic Policy” pokazało, w jaki sposób zmieniają się ceny nowych domów w Denver w stanie Colorado, gdy w ich pobliżu otwiera się punkt z konopiami indyjskimi. Badacze porównali ceny domów przed oraz po otwarciu punktu dystrybucji marihuany w promieniu 0,25 mil, 25 mil i 5 mil.

Gdy nowy punkt zostaje otwarty w odległości 0,25 mili, ceny domów wzrosły średnio o 7,7 procent. W przypadku domów położonych w promieniu 0,5 mil od punktu dystrybucji, nadal odnotowano wzrost o 4,7 procent, ale efekt ten „zniknął całkowicie” w przypadku domów położonych dalej niż 3,5 mil od nowej apteki. Naukowcy stwierdzili również, że efekt był nieco bardziej wyraźny, w przypadkach, gdy to punkt sprzedaży był pierwszy, a nowe domy powstały już po jego otwarciu.

Co ciekawe, nowe placówki wydają się mieć taki sam wpływ na ceny mieszkań, jak np. nowe sklepy spożywcze. Ale jak mówią eksperci rynku nieruchomości:

Mechanizmy, poprzez które sklepy spożywcze wpływają na ceny mieszkań, są bardziej oczywiste niż w przypadku punktów sprzedaży marihuany.

Naszym zdaniem zależność jest bardzo prosta i oczywista.

Jeśli nastroje społeczne związane z marihuaną są pozytywne, nabywca nieruchomości może również preferować lokalizację w dzielnicach z większą liczbą punktów dla wygody. Jednak w ostatecznym rozrachunku nasze dane nie pozwalają nam bezpośrednio określić podstawowych mechanizmów napędzających ten wynik, więc te potencjalne wyjaśnienia należy uznać za spekulatywne.

Dodają autorzy badania.

Coffeeshop’y

Słynne amsterdamskie konopne kawiarnie są popularnymi atrakcjami turystycznymi, ale co się dzieje, gdy coffeeshop się zamyka? Jak sie okazuję, spadają wtedy koszty wynajmu, które spadają średnio o około pięć procent, jeśli zamknięty punkt znajdował w odległości 250 metrów od lokum. Jeśli kofik był dalej niż 250 metrów, ceny wynajmu nie zmieniły się znacząco.

Zostaw komentarz

Twój email nie będzie opublikowany.

Może Ci się spodobać